Recesja i kryzys w branży IT: 7 miesięcy rozmów z 50 menedżerami z Europy i USA – subiektywne spojrzenie

Przez pół roku przeprowadziłem ponad 50 rozmów z menadżerami najwyższego szczebla, w tym głównie CEO (dyrektor generalny), CTO (dyrektor ds. technologii), CFO (dyrektor finansowy), COO (dyrektor operacyjny) i CIO (dyrektor do spraw innowacji/informatyki), z takich krajów jak Polska, Wielka Brytania, Niemcy, Stany Zjednoczone i Szwecja. Spotkania te dały mi możliwość wysłuchania różnorodnych perspektyw na początki kryzysu na rynkach, a szczególnie w branży IT i nowoczesnych technologii, oraz poznania obecnej sytuacji w firmach. Na podstawie tych przemyśleń oraz zebranych danych powstały poniższe zapiski.

Przywództwo w czasach AI, czyli jak zarządzać kryzysem w 2024 roku

“Przywództwo w czasach AI. Minipodręcznik dla liderów o zarządzaniu kryzysem w epoce maszyn generatywnych” to moja nowa publikacja, zawierająca bogate źródło wiedzy na temat nowoczesnego przywództwa, sztucznej inteligencji, analizy dużych zbiorów danych oraz strategii radzenia sobie w czasach kryzysu. Zgodnie z moją filozofią, książka dostępna za darmo z opcjonalnym wsparciem na cele charytatywne.

Jak nowoczesne technologie mogą pomóc przetrwać ewentualną recesję

Dużo mówi się o spowolnieniu gospodarczym i recesji. Doniesienia z rynków zagranicznych i szalejąca inflacja nie nastrajają pozytywnie. Eksperci podnoszą alarm i informują o tym, że czekają nas cięższe czasy. Niezależnie od tego czy zgadzamy się z ich ekspertyzami czy opiniami uzasadnionym jest ciągłe przyglądanie się rynkom i zadawanie pytań, które pomogą nam nie tylko zabezpieczyć nasz biznes i osoby, które dla nas pracują, ale mimo trudności dalej się rozwijać.

Najwięcej osiągają ci, którzy potrafią rozmawiać z ludźmi – kompetencje społeczne potrzebne przy nowoczesnych technologiach

Przez ostatnie lata w swoich artykułach pisałem wiele dobrego o technologii. Starałem się pokazać ją z jak najlepszej perspektywy. Głównie dlatego, że głęboko wierzę, iż dzięki niej jesteśmy w stanie zmienić otaczający nas świat na lepsze. Jednak oprócz tego, że z wykształcenia (i pasji) jestem inżynierem, mam także w sobie cząstkę humanisty, dla którego potrzeby, szczęście oraz swobodny rozwój człowieka stawiane są na pierwszym miejscu. Od zawsze uważałem, że to technologia jest dla ludzi, a nie odwrotnie i to człowiek powinien być stawiany w centrum.

Przedsiębiorstwo przyszłości, CX, DX i trendy

Wg IDC firmy wydadzą w 2020 na cyfrową transformację prawie 271 mld. dol., ale tylko 16% z nich zapewni to nowe źródła przychodu. Wydatki na transformację cyfrową będą uwzględniać 51% wszystkich wydatków na IT w Europie do 2023 r.

Transformacja cyfrowa przedsiębiorstw produkcyjnych

Przez ostatnich czternaście lat firma LNS Research, we współpracy z MESA International, publikowała co dwa lata wyniki swoich badań. Raporty te obejmowały pełny zakres danych związanych z produkcją i w niej wykorzystywanych.

Cyfrowa rewolucja w przedsiębiorstwach w czasach pandemii

Transformacja cyfrowa naszego społeczeństwa, która miała odbyć się już wiele lat temu, raczej nie była zapowiadaną rewolucją, a pełzającą powoli maszyną, której nie udał się dotrzeć do upragnionego celu. Brak specjalistów, pomysłów, procedur, pieniędzy i ciągłe odkładanie konieczności przeprowadzania zmian na inne, lepsze czasy był mechanizmem destrukcyjnym dla wielu mikro i małych przedsiębiorców.

Jak prawidłowo przygotować specyfikację projektu dla software house’u

Wstępną formą dokumentacji przyszłego produktu IT jest specyfikacja projektu, opisująca jego podstawowe cechy, założenia oraz cele. Jej przygotowanie jest szczególnie istotne w przypadku rozwiązań o dużym zasięgu, których poprawne wdrożenie jest bardzo istotne dla działalności przedsiębiorstwa.

Rola CTO w zespole i dlaczego warto go zatrudnić

W ciągu ostatnich lat sposób prowadzenia firmy uległ znacznej zmianie. Ewolucja technologiczna jaka dzieje się na naszych oczach ma ogromny wpływ, nie tylko na nasze życie prywatne, ale także na zawodowe.

Marketing w startupie

Jednego dnia siedziałem skrobiąc maile do klientów. Drugiego starałem się wyszukać osoby ze świata eventowego, którym nasze rozwiązanie mogłoby przynieść największe korzyści.