Minipodręcznik przedsiębiorcy. Jak sprawdzać pomysły i tworzyć MVP.
E‑book, dzięki któremu zaoszczędzisz i dowiesz się jak zrealizować pomysł na biznes. Zarówno na początku swojej drogi, jak i wtedy gdy wdrażasz nowe rozwiązania w istniejącym przedsiębiorstwie.
Podręcznik przedsiębiorcy pełen wiedzy
Analizując prasę biznesową, śledząc portale opisujące ciekawostki ze świata startupów, możemy zapoznać się z różnymi przypadkami młodych firm, które mogą poszczycić się wspaniałą historią, opowieściami o sukcesie i o tysiącach klientów. Wśród tych historii pojawiają się jednak też takie, które nie mają szczęśliwego zakończenia. Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego biznesy upadają? Dlaczego dzieje się to często zaraz po starcie? Powodów może być wiele. Ten e‑book przedstawi ci sposoby, dzięki którym zminimalizujesz ryzyko klęski finansowo‑reklamowej.
Książka o MVP. W środku znajdziesz prawie 100 stron a na nich m.in.:
Jak redukować koszty na starcie.
Dlaczego dobrze jest działać według metodologii MVP.
Strategie i testy produktów oraz usług.
Jak popełniać błędy.
Minimalny czas potrzebny na stworzenie produktu.
Komentarze doświadczonych ekspertów dziedzinowych.
Dlaczego warto działać według metodologii MVP?
Wyobraźmy sobie, że mamy bardzo ograniczony budżet i zależy nam na wprowadzeniu na rynek nowego produktu. Nie ma znaczenia to, co to jest. W większości przypadków, to co mamy, może okazać się zbyt małą kwotą na całą tę procedurę. Możemy więc przypuszczać, że nie tylko braknie nam pieniędzy, ale po prostu je stracimy. Tworzenie Produktów Minimalnie Gotowych jest zachwalaną na całym świecie metodą działania. Dlatego, że uczy nas by, za każdym razem, zanim wydamy pieniądze na coś, co może okazać się czymś z czego ludzie nie chcą korzystać, należy sprawdzić i przetestować nasze założenia. Jej największe zalety to:
- niskie ryzyko i wysoki zwrot z inwestycji – MVP ma na celu sprawdzenie, czy nasze założenie ma szansę, by zaistnieć wśród klientów. Ma pokazać, czy znajdzie się grupa odbiorców, którzy chętnie zapłacą za produkt lub usługę. Jednocześnie ma dać nam wysoki zwrot z inwestycji przy niewielkim ryzyku i niskim nakładzie własnym. Specjaliści od sprintów, którego można używać także do wprowadzania prototypów do testów, o których napiszę poniżej, uważają, że nowy produkt ma po prostu posiadać podstawowe i najważniejsze funkcje. W przypadku sklepu internetowego będzie to kilka produktów, które można zamówić, by sprawdzić ścieżkę zakupową. Gra – jeden poziom, jaki można ukończyć, by pokazać rozgrywkę, aplikacja – funkcję, która wyróżnia ją wśród istniejącego już oprogramowania tego typu. Dlaczego właśnie tak? Musimy skupić się na najważniejszych cechach produktu, które wedle naszych założeń są istotne dla naszych klientów. To po prostu oszczędność, której potrzebujemy na pierwszym etapie naszej pracy;
- szybkie poznanie potencjalnych klientów – Jake Knapp, pracujący między innymi dla Google Venture, uważa, że im szybciej nasi klienci zobaczą prototyp, tym lepiej dla nas. Dzięki temu poznamy ich opinie, reakcje, zachowania. Jeśli robimy nową kanapkę w restauracji, to jesteśmy ciekawi, jaka będzie opinia osób, które ją zjedzą. Nie zrobimy przecież tysięcy kanapek, ale możemy przygotować ich kilkadziesiąt, albo nawet kilkanaście i poczęstować nimi klientów. Możemy zebrać informacje na temat kanapek, ich smaku, wysokości potencjalnej ceny. Zbudujemy też profil potencjalnych klientów. Będziemy wiedzieć, czy kanapki wolą jeść rano, w drodze do pracy, czy potraktują je jako przekąskę podczas lunchu. To dla nas bardzo ważne – poznanie potrzeb klientów pozwoli dotrzeć do nowych osób.
W tym punkcie nie można zapomnieć jeszcze o klientach, którzy są sercem naszego biznesu. To trochę jak z wspomnianą wersją beta gier komputerowych. Z betą, a nawet z wcześniejszą wersją, czyli alfą, jest tak, że grać będą w nią najbardziej oddani gracze. Nawet jeśli nie będzie ona idealna, to poświęcą swój czas na pobranie plików, instalację gry, a później na podzielenie są opinią. Mówi się o nich early adopters. Jeśli wiemy, kim oni są, to dużo łatwiej będzie nam dobrać do nich działania sprzedażowe i marketingowe. O dopasowaniu produktu i early adopters będzie jeszcze mówić więcej w dalszej części podręcznika.
W 2015 roku zaczynaliśmy pracę nad narzędziem, które miało zmieniać dowolny ze smartfonów w mikrofon. Wyobraźmy sobie sytuację, że siedzimy na zatłoczonej sali podczas konferencji. Nagle ktoś z ostatniego rzędu w samym rogu ma pytanie. Przez całą salę biegnie osoba z mikrofonem by przekazać go w ręce zainteresowanej osoby. Ale gdy dobiega ta już skończyła zadawać pytanie, którego nikt nie usłyszał. W międzyczasie zgłasza się ktoś inny, z drugiego końca Sali. Ileż to trzeba energii by obsłużyć taką konferencję. Wiedzieliśmy, że problem jest realny i istnieje, nie wiedzieliśmy tylko jeszcze czy jest on na tyle poważny, że stanowi dla takich firm wyzwanie. Aby sprawdzić nasze założenia, prace zaczęliśmy od realizacji prototypu. Pracowaliśmy niecałe dwa tygodnie i wyszliśmy na światło dzienne z produktem, który wyglądał bardzo prymitywnie. Chcieliśmy jak najszybciej zebrać potrzebne nam pierwsze opinie. Okazało się wtedy, że stworzyliśmy produkt, który był wręcz pożądany przez firmy zajmujące się konferencjami i te wręcz nie mogły się doczekać by go przetestować na żywej widowni. Niestety gdy przyszło, co do czego, nikt na sali nie chciał z niego korzystać.
Ale jak to? – Myślałem. Przecież mamy tak fantastyczny produkt. Nasze MVP rozwiązuje bardzo zaawansowany problem, a tutaj nic. Jednak głębsze analizy pokazały nam, że problem leży gdzieś indziej niż się nam wydaje. Okazało się, że strach przed mówieniem publicznie jest na pierwszym miejscu największych obaw. Nie dotyczy to tylko ludzi na scenie, ale także tych którzy chcą zadać pytanie, właśnie na konferencji. Nie ważne czy używali tradycyjnego mikrofonu czy naszego rozwiązania. Ograniczał ich strach.
Dzięki temu, że szybko wyszliśmy do ludzi, zdobyliśmy cenne informacje, dzięki którym udało się nam stworzyć kolejną, lepszą wersję, która oferowała anonimowość. Oprócz komunikacji dźwiękowej, daliśmy użytkownikom możliwość zadawania pytań i komentowania w formie tekstowej. Zarówno imiennie jak i anonimowo. Wprowadziliśmy system komentarzy i ankiet, oraz identyfikację osób na sali. Okazało się to strzałem w dziesiątkę, a na efekty nie musieliśmy czekać długo. Na jednej z konferencji w Londynie, organizowanej przez firmę farmaceutyczną ze Stanów Zjednoczonych, wzrost zaangażowania był ogromny. W czasie poprzednich edycji liczby pytań od publiczności mogła zostać policzona na palcach jednej ręki. Tym razem prowadzący zostali zasypani 912 pytaniami!
Po kilku tygodniach i kilku zmianach wyszliśmy jeszcze dalej i zaprosiliśmy 150 firm z całego świata do testów. Jakież było moje zdziwienie, gdy miejsca rozeszły się w kilka godzin, przy praktycznie zerowej promocji. Co ciekawe na liście, znalazły się największe i najbardziej rozpoznawalne marki świata. Pracowaliśmy ciężko przez następne miesiące, zbierając dane od naszych klientów, analizując ich potrzeby i wsłuchując się w to co chcą nam powiedzieć.
Zaprenumeruj newsletter i otrzymaj e-book o MVP w prezencie
Zweryfikuj swój biznes już teraz
Nie bój się próbować. Metodologię MVP opisaną w Minipodręczniku Przedsiębiorcy możesz zastosować w różnych branżach i technologiach. Pokażę Ci jak to zrobić najefektywniej.
Komentarze ekspertów, które znajdziesz w podręczniku przedsiębiorcy
Witold Chomiczewski
Radca prawny. Lider specjalizacji E-Commerce w Lubasz i Wspólnicy
Radca prawny. Lider specjalizacji E‑Commerce w Lubasz i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych. Specjalizuje się w prawie IT i nowych technologii.
Agnieszka Sygitowicz
Wiceprezes Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej
Karierę zawodową rozpoczynała w Departamencie Funduszu Spójności w Ministerstwie Transportu. Od 6 kwietnia 2016 r. Wiceprezes Zarządu Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A.
Magdalena Olczak
Investment Manager
Napisała rozprawę doktorską na temat roli funduszy venture capital w polskim ekosystemie startupowym. W ramach badań przeprowadziła ponad 50 wywiadów pogłębionych z funduszami VC, startupami oraz instytucjami otoczenia biznesu związanymi z ekosystemem startupowym.
Piotr Bucki
Szkoleniowiec, wykładowca i nauczyciel
Architekt, który zamiast budynków projektuje kompetencje. Aktor, który zamiast sceny woli sale wykładowe. Psycholog, który wiedzę wykorzystuje w praktyce, pomagając ludziom szlifować kompetencje.
Minipodręcznik przedsiębiorcy - książka o MVP
E‑book, dzięki któremu zaoszczędzisz i dowiesz się jak zrealizować pomysł na biznes. Zarówno na początku swojej drogi, jak i wtedy gdy wdrażasz nowe rozwiązania w istniejącym przedsiębiorstwie.
Adres URL: https://trojanczyk.pl/mini-podrecznik-przedsiebiorcy/
Autor: Adam Trojańczyk
Nazwisko: Mini Podręcznik Przedsiębiorcy
Adres URL: https://trojanczyk.pl/mini-podrecznik-przedsiebiorcy/
Autor: Adam Trojańczyk
Data opublikowania: 2019-02-07
Format: https://schema.org/EBook
5
Moje inne publikacje
Przywództwo w czasach AI.
W świecie, pełnym dynamicznych zmian technologicznych, liderzy stoją przed niespotykanymi dotąd wyzwaniami. Zaprezentowana książka to minipodręcznik dla liderów biznesowych, profesjonalistów z branży technologicznej oraz entuzjastów innowacji, który pomoże radzić sobie z kryzysami i budować odporność organizacji.
Zrozumieć cyberbezpieczeństwo
Zaprezentowane w książce dane rysują krajobraz zagrożeń oraz pokazują, jak dramatycznie zmienił się on w ciągu ostatnich lat. Praktycznie każdy sektor publiczny i prywatny jest pod ciągłym atakiem hakerów, którzy za cel wybrali sobie kradzież danych, okupy lub zakłócanie działalności organizacji czy rządów.