Przez ostatnich czternaście lat firma LNS Research, we współpracy z MESA International, publikowała co dwa lata wyniki swoich badań. Raporty te obejmowały pełny zakres danych związanych z produkcją i w niej wykorzystywanych. LNS Research przeanalizowało ważne dla przemysłu informacje, by sprawdzić, w jaki sposób firmy przechodzą transformację cyfrową. W przemyśle i środowisku startupów bardzo dużo mówi się o Industrial Internet Of Things (w skrócie IIoT) i aplikacjach, które w nim działają. Mniej jednak mówi się o samych danych i wykorzystaniu ich do poprawy wydajności całej firmy. Mówiąc „całej” mam na myśli obszar od sali konferencyjnej do hali produkcyjnej.

Mało czasu na zmiany

Z raportu LNS Research i MESA wynika jedna, bardzo istotna kwestia. Firmy parząc na swoje cele strategiczne, zdają sobie sprawę, iż konieczne jest to, by przeszły transformację cyfrową. Firmy te uważają, że aby zachować konkurencyjność, zmiany te muszą dokonać się w okresie od 3 do 5 lat od momentu ich zainicjowania. Firmy, które nie są jeszcze ucyfrowione wierzą, że pierwszym zasadniczym krokiem ku cyfryzacji jest gromadzenie danych z systemu SCADA (system informatyczny nadzorujący przebieg procesu technologicznego lub produkcyjnego) do budowy własnych platform IIoT.

ANALYTICS REALLY DO MATTER – Driving Digital Transformation and the Smart Manufacturing Enterprise

Warto także zwrócić uwagę na fakt, że zmiany, jakie zachodzą w firmach produkcyjnych są najczęściej realizowane przez kadrę kierowniczą wyższego szczebla. W sektorze korporacji za takie zadania odpowiadają kolejno:

  • CEO ‒ 22%;
  • Plant management – 19%;
  • Chief Digital Officer – 18%;
  • i Chief Information Officer – 14%.

Jeżeli chodzi o analogiczne funkcje w zakładach produkcyjnych to liderami zmian są:

  • CEO ‒ 16%;
  • IT-Leaders, Plant management i Analytics department ‒ po równo 15%.

Dla startupów, które obracają się w sektorze IIoT to jasny sygnał, do kogo powinny kierować swoje oferty i działania sprzedażowe.

Do czego służy

Najbardziej popularne przestrzenie, w których zmianie firmy pokładają nadzieję podczas transformacji cyfrowej to:

  • jakość produkcji;
  • prognozowanie;
  • programy doskonałości operacyjnej;
  • doskonalenie procesu produkcyjnego;
  • obsługa klienta i wsparcie dla niego.

Do mniej popularnych obszarów należą sieci społecznościowe czy możliwość porównania danych pomiędzy różnymi zakładami produkcyjnymi.

ANALYTICS REALLY DO MATTER – Driving Digital Transformation and the Smart Manufacturing Enterprise

Około jedna trzecia producentów używa analiz opisowych i diagnostycznych. Co ciekawe, tyle samo z nich korzysta z danych mających na celu predykcję – czy to w produkcji, w łańcuchu dostaw finansach, czy inżynierii. Twórcy raportu twierdzą, że taki poziom zainteresowania oznacza, iż firmy z całych sił starają się zwiększyć swoje umiejętności analityczne. Koreluje to z danymi, z których wynika, że 37% firm uważa, iż ma wystarczającą liczbę analityków na pokładzie.

Bardzo wiele przedsiębiorstw eksperymentuje też z wdrożeniami IIoT. Skupiają się one jedynie na gromadzeniu danych, które później przeznaczają na użytek AMP (Asset performance Management) obecnej generacji. Jednak IIoT daje dużo większe możliwości. Pozwala na mierzenie danych nie tylko w czasie rzeczywistym, lecz także zbieranie ich w perspektywie dłuższego czasu. Urządzenia są w stanie sprawdzać, co dzieje się w fabryce, na linii produkcyjnej, ale również poza nią. Możliwości wykorzystania IIoT w logistyce czy domach klientów to potencjalnie niczym nieograniczone źródło danych do analizy, predykcji i wdrażania ciągłych usprawnień.

Firmy, które mają dobrze przygotowaną, kompleksową ofertę lub są w stanie połączyć wszystkie elementy w jeden dobrze działający system, mają obecnie duże pole do popisu. Nie tylko startupy, firmy technologiczne, ale także doświadczone software house’y mogą pomóc zakładom produkcyjnym we wprowadzeniu w świat transformacji cyfrowej lub, jeżeli przeprowadziły już pewne działania, pójść z nimi krok dalej. Zakłady te otwierając się na zewnętrzne innowacje, dają sobie szansę na dużo szybszy rozwój i powiew świeżej myśli.

Dane w chmurze

Jednym z trendów, który towarzyszy nam od kilku lat, jest przetwarzanie danych w chmurze. Najpierw za tą nowością podążały przedsiębiorstwa same w sobie, teraz zaś innowacja zyskuje popularność wśród zakładów produkcyjnych.

ANALYTICS REALLY DO MATTER – Driving Digital Transformation and the Smart Manufacturing Enterprise

Jak widać na wykresie, rozwiązaniem tym najmniej zainteresowane są działy finansowe firm. Startupy, które oferują rozwiązania z tego zakresu, mogą mieć problem, by przekonać osoby decyzyjne do wdrażania ich projektów opartych na rozwiązaniach chmurowych.

Dane i ich analiza

Kiedy spojrzymy na wykresy, które obrazują, jak firmy produkcyjne wykorzystują urządzenia IIoT, możemy zauważyć, że zdalne zarządzanie oraz efektywność energetyczna to najbardziej popularne zagadnienia.

Firmy wykorzystują dane analityczne pochodzące z tych urządzeń, by między innymi:

  • poprawić jakości produkcji;
  • lepiej prognozować dane w zakładach produkcyjnych;
  • wprowadzić programy doskonałości operacyjnej;
  • zachować ciągłość produkcyjną;
  • udoskonalać procesy;
  • ulepszyć obsługę klienta i wsparcie;
  • lepiej prognozować sprzedaż.

Co warte podkreślenia, firmy boją się zautomatyzować analitykę w taki sposób, by połączyć aplikacje ze swoimi urządzeniami produkcyjnymi. Istnieje u nich duża obawa, że oprogramowanie analityczne przejmie sterowanie w zakładzie produkcyjnym.

Warto wspomnieć, że przedsiębiorstwo ma szansę osiągnąć rzeczywistą korzyść z wprowadzenia zmian tylko wtedy, gdy wdrożone, nowe metody analityczne zostaną przetworzone w taki sposób, by dostarczyły nowych danych na temat procesów. Następnie zaś musi dość do przekazania tych danych ponownie do samych procesów, by w ten sposób samoistnie wpłynęły one na linię produkcyjną.

Rekomendacje dla analityki i transformacji cyfrowej

https://blog.lnsresearch.com/dx

Autorzy raportu podkreślają, że przejście prawdziwej transformacji cyfrowej jest niezbędne dla firm produkcyjnych, aby mogły przetrwać i odnieść sukces na rynku. Teza ta odnosi się nie tylko do dalekiej przyszłości, ale także sytuacji bieżącej. Możliwości analityczne szybko rosną w siłę. Liczba firm i startupów sprzedających platformy IIoT oraz aplikacje i narzędzia analityczne powiększa się każdego roku błyskawicznie. Twórcy raportu podkreślą, iż firmy produkcyjne powinny w pierwszej kolejności:

  • postawić sobie ambitne cele;
  • stworzyć specjalny zespół odpowiedzialny za transformację cyfrową kierowany przez najwyższego kierownika operacyjnego;
  • upewnić się, że wprowadzone procesy ciągłego doskonalenia i doskonałości operacyjnej są dobrze reprezentowane;
  • wypróbować nowe platformy IIoT, koncentrując swoje działania na analizach i aplikacjach, które realnie wpłyną na procesy w zakładzie;
  • wprowadzić planowanie długoterminowe.

Całość raportu dostępna na: https://www.lnsresearch.com

6 Shares:
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz także
Relacje
Czytaj więcej

Ludzie kupują relacje

Kompletnie zapominamy o tym jak ważne w naszym życiu są relacje i to jak ważne jest to by uważać naszych klientów za naszych przyjaciół.
Marketing
Czytaj więcej

Poproszę trochę tego Pana startupu.

Jednego dnia siedziałem skrobiąc maile do klientów. Drugiego starałem się wyszukać osoby ze świata eventowego, którym nasze rozwiązanie mogłoby przynieść największe korzyści.
Czytaj więcej

Jak obecna sytuacja wpływa na cyfrową rewolucję w przedsiębiorstwach

Transformacja cyfrowa naszego społeczeństwa, która miała odbyć się już wiele lat temu, raczej nie była zapowiadaną rewolucją, a pełzającą powoli maszyną, której nie udał się dotrzeć do upragnionego celu. Brak specjalistów, pomysłów, procedur, pieniędzy i ciągłe odkładanie konieczności przeprowadzania zmian na inne, lepsze czasy był mechanizmem destrukcyjnym dla wielu mikro i małych przedsiębiorców.