Transformacja cyfrowa

Transformacja cyfrowa naszego społeczeństwa, która miała odbyć się już wiele lat temu, raczej nie była zapowiadaną rewolucją, a pełzającą powoli maszyną, której nie udał się dotrzeć do upragnionego celu. Brak specjalistów, pomysłów, procedur, pieniędzy i ciągłe odkładanie konieczności przeprowadzania zmian na inne, lepsze czasy był mechanizmem destrukcyjnym dla wielu mikro i małych przedsiębiorców.

Od pierwszego zaraportowanego przypadku wystąpienia COVID-19 do 2.1 miliona chorych ludzi na całym świecie minęło tylko 94 dni. 93% państw zanotowało przypadki jego wystąpienia przez co w szybkim tempie nastąpiła globalna izolacja społeczeństwa. Ta sprawiła, że wiele firm aby utrzymać swoje przedsiębiorstwa na powierzchni musiało w ekspresowym tempie przejść transformację i nauczyć się żyć w nowym, nieznanym dla nich środowisku. To samo dotyczyło instytucji państwowych i spółek skarbu państwa.

Mimo wszystko sytuacja, w której się znaleźliśmy nadal może posłużyć dla nas jako materiał zapalny do dalszych działań i do tego by wprowadzić nasze firmy do świata cyfrowego. Ludzie zmuszeni do utrzymywania dystansu społecznego i pracy z domu sprawiają, że technologia staje się ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Jak pokazują dane ZOOM – jedna z najpopularniejszych biznesowych aplikacji do prowadzenia wideo rozmów – odniosła wzrost z 10 milionów do 200 milionów uczestników spotkań  telekonferencji (każdego dnia) w ciągu tylko 3 miesięcy. Jak widać nie jesteśmy w stanie pozostać w bliskim fizycznym kontakcie, ale nadal musimy mieć możliwość by komunikować się ze sobą zarówno prywatnie, jak i zawodowo.

jason coudriet eQux nmDew0 unsplash

Trendy i raporty cyfrowej rewolucji

Mary Meeker, która każdego roku przygotowuje zestawienie „Internet Trends Report” wskazuje, że otaczający nas świat nigdy nie będzie już taki sam. Szok społeczny, a także jego nieustające nawroty powodują nieodwracalne zmiany.

Wirusy i drobnoustroje już na zawsze zostaną uznane za okresowe czynniki katastroficzne, a tylko kreatywne myślenie, może pomóc nam uchronić się od katastrofy.

Szybkie zmiany napędzają wzrost w obu kierunkach:

  • naukowcy/inżynierowie/eksperci dziedzinowi otrzymują więcej miejsc przy stołach;
  • do łask wraca zrównoważone życie zawodowe; następuje przyspieszenie transformacji cyfrowej;
  • rośnie liczba usług na żądanie; zmienia się rola rządu w stabilizacji/stymulowaniu gospodarki (i miejsc pracy), która jest możliwa tylko dzięki nowoczesnym technologiom;
  • rok 2020 będzie rokiem zmian także dla opieki zdrowotnej;

Tempo transformacji cyfrowej

Przyspieszenie tempa transformacji cyfrowej

Przyspieszenie tempa transformacji cyfrowej
70 100 0 1
Badanie trendów DMEXCO wskazuje, że 70% respondentów spodziewa się, iż pandemia koronawirusa przyspieszy tempo transformacji cyfrowej. Wiele firm nie czekając na powrót do rzeczywistości szybko przystosowało się do obecnej rzeczywistości.
Badanie trendów DMEXCO wskazuje, że 70% respondentów spodziewa się, iż pandemia koronawirusa przyspieszy tempo transformacji cyfrowej. Wiele firm nie czekając na powrót do rzeczywistości szybko przystosowało się do obecnej rzeczywistości.
70/100
respondentów
Good
  • Lokalne restauracje dostarczają jedzenie bezpośrednio do samochodów lub domów,
  • sklepy sprzedają swoje produkty online, a te spożywcze otwierają się na domowe dostawy,
  • wielkie marki zwiększają wysiłki w sprzedaży online, podczas gdy te offline zanikają,
  •  instruktorzy prowadzą wirtualne i zajęcia,
  • uczniowie przechodzą na wirtualne nauczanie,
  • rodziny korzystają z cyfrowych rozrywek,
  • w firmach rosną nakłady na rozwiązania IT oparte o rozwiązania w chmurze,
  • medycyna przechodzi ogromne zmiany w kierunku telemedycyny,
  • startupy zaś tworzą innowacyjne rozwiązania mające się przyczynić do walki z globalną epidemią.

Wyżej wymienione trendy jednoznacznie wskazują, że aby nasza firma mogła się dalej rozwijać należy postawić na rozwiązania takie jak:

  • technologie chmurowe, które pozwalają pracować zespołom niemal z każdego miejsca,
  • produkcję produktów pierwszej potrzeby (warto przypomnieć sobie czym jest hierarchia potrzeb, czyli tzw. piramida Maslowa),
  • zwiększenie obecność w Internecie, mediach społecznościowych,
  • e-commerce (Światowa Organizacja Handlu wspomina o 32% spadku obrotów handlowych na świecie) oraz łatwość znalezienia produktów poszukiwanych przez konsumentów,
  • skuteczne sposoby dystrybucji produktów wśród konsumentów w czasie ograniczonego kontaktu (Click-and-Collect – patrz nasz polski Collectomate),
  • inwestycje w produkty zwiększające efektywność cyfrową przedsiębiorstw, w tym przemysł 4.0 i integracje najważniejszych danych w ramach kluczowych procesów,
  • kontynuowanie i dalsze rozwijanie pracy zdalnej przez pracowników;

Podsumowanie

Wydaje się, że gospodarka cyfrowa wyjdzie z obecnej sytuacji jeszcze silniejsza niż wcześniej. Jest to jedna z niewielu perspektyw, która daje nadzieję w obliczu wszystkich negatywnych wiadomości, które słyszeliśmy w najbliższym czasie.

Świat się nie kończy, tylko nasze życie i firmy będą po prostu inne.

03 2020 po godzinach6
Po Godzinach

Artykuł ukazał się 22 maja 2020 roku na łamach Magazynu Warszawskiego – Po Godzinach. Całość do pobrania tutaj.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz także
Specyfikacja
Czytaj więcej

Jak prawidłowo przygotować specyfikację projektu dla software house’u

Wstępną formą dokumentacji przyszłego produktu IT jest specyfikacja projektu, opisująca jego podstawowe cechy, założenia oraz cele. Jej przygotowanie jest szczególnie istotne w przypadku rozwiązań o dużym zasięgu, których poprawne wdrożenie jest bardzo istotne dla działalności przedsiębiorstwa.
CTO
Czytaj więcej

Rola CTO w zespole i dlaczego warto go zatrudnić

W ciągu ostatnich lat sposób prowadzenia firmy uległ znacznej zmianie. Ewolucja technologiczna jaka dzieje się na naszych oczach ma ogromny wpływ, nie tylko na nasze życie prywatne, ale także na zawodowe.
Transformacja cyfrowa
Czytaj więcej

Przedsiębiorstwo przyszłości, CX, DX i trendy

Wg IDC firmy wydadzą w 2020 na cyfrową transformację prawie 271 mld. dol., ale tylko 16% z nich zapewni to nowe źródła przychodu. Wydatki na transformację cyfrową będą uwzględniać 51% wszystkich wydatków na IT w Europie do 2023 r.