Zachowania użytkowników Internetu zmieniają się, zmieniają się trendy i przyzwyczajenia. Urządzenia mobilne wtargnęły do naszego codziennego życia i nic nie wskazuje na to, że szybko przestaną być cenionym przez internautów narzędziem do przeglądania sieci, robienia zakupów online, czy kontaktu z bliskimi i znajomymi. To zmienne zachowanie wymusiło na właścicielach biznesów, ale także i na samych programistach szukania takich rozwiązań, które pozwolą dotrzeć markom do odbiorców w spersonalizowany i wygodny dla użytkowników sposób. Tak narodziły się Progressive Web Apps, czyli tłumacząc na język polski aplikacje progresywne, które łączą w sobie funkcjonalności aplikacji oraz strony internetowej. Co zyskują marki decydując się na wdrożenie PWA? O tym przeczytacie poniżej.

Google wspiera zmiany?

via Giphy

Podczas konferencji I/O ’17, która była organizowana przez Google, o PWA wypowiadał się Sam Birch. Już wtedy zachwalał możliwości i korzyści, jakie dają aplikacje progresywne. Przede wszystkim dają one użytkownikowi szansę przeglądania stron w sposób optymalny, a jednocześnie umożliwia jego właścicielowi korzystanie z rozwiązań, które wcześniej zarezerwowane były jedynie dla strony www lub aplikacji mobilnej. Do głównych zalet PWA należy między innymi możliwość wysyłania do użytkowników spersonalizowanych powiadomień PUSH, działanie w trybie offline, łatwą “instalację” na telefonie. PWA nie potrzebuje wbijania w przeglądarkę adresu strony, nie wymaga od nas niewygodnej nawigacji, jeśli strona nie jest przystosowana do urządzeń mobilnych.

Google pojawia się tutaj, ponieważ gigant wspiera ten rodzaj aplikacji, a nawet – jak to w wielu przypadkach bywa – podpowiada deweloperom, jak powinna ona wyglądać i co zawierać. Wszystkie wskazówki dostępne są na tej stronie.

Aby strona kwalifikowała się do Progressive Web Apps, musi spełniać kilka warunków:

  • obsługiwać bezpieczne połączenie HTTPS, czyli mieć możliwość instalacji certyfikatów SSL;
  • być responsywna;
  • posiadać treści, które wyświetlą się także offline;
  • posiadać plik Web App Manifest, czyli prosty plik w formacie JSON, który informuje przeglądarkę o aplikacji i o tym, jak powinna się zachować po instalacji na urządzeniu mobilnym lub komputerze;
  • pierwsze ładowanie strony musi być szybkie, nawet w sytuacji, gdy mamy dostęp do słabego połączenia, np. poprzez telefonię komórkową;
  • musi działać na wszystkich przeglądarkach;
  • każda podstrona powinna posiadać oddzielny adres url.

To tylko część warunków. Dodatkowe informacje znajdują się na wspomnianej wcześniej stronie. Są tam między innymi praktyki dotyczące płatności, ładowania strony i wielu innych.

Rynek potrzebował nowoczesnych rozwiązań?

via Giphy

Od początku Progressive Web Apps stara się być odpowiedzią na potrzeby obecnych użytkowników oraz rynku. Dlaczego korzystać z PWA, kiedy sklepy i portale często mają dedykowane aplikacje, a przeglądarka www jest zainstalowana na każdym ze smartfonów? Z tego powodu, iż założeniem tych webowych aplikacji jest zapewnienie użytkownikom urządzeń mobilnych najwyższej jakości doświadczeń.

Analizując badania Forrestera, możemy dowiedzieć się, że 60% użytkowników urządzeń mobilnych korzysta jedynie z 3 aplikacji, a najczęściej wybieranymi przez użytkowników są Mapy Google, Facebook oraz YouTube. Oznacza to, że szanse pojawienia się wśród popularnych aplikacji są dość znikome.

Dodatkowo na wspomnianej konferencji Google podał też informacje na temat zachowań użytkowników. Wynika z nich, że 3 razy więcej badanych odwiedza strony na przeglądarce, która znajduje się w telefonie, niż za pomocą dedykowanych aplikacji przygotowanych przez deweloperów. Kiedy jednak zestawimy to z czasem spędzonym przez użytkowników na korzystaniu z aplikacji, to jest on wielokrotnie wyższy niż w przypadku stron www, które przeglądamy na telefonie.

Do tego dochodzą inne czynniki związane z zachowaniem odbiorców. Po pierwsze – rzadko przeglądamy strony na telefonie komórkowym, szczególnie, kiedy są one nieprzystosowane do urządzeń mobilnych, po drugie – brak połączenia z Internetem może zniwelować nasze plany zakupowe, czy też wyczyścić koszyk w e-sklepie.

PWA to szansa dla właścicieli stron, portali i e-sklepów

via Giphy

Lewis Dvorkin Chief Product Officer z Forbes Magazine opowiadał o zaletach tego rozwiązania i o tym, jak wdrożenie Progressive Web Apps przełożyło się na statystyki serwisu. Dzięki ogromnej możliwości personalizacji działań informacyjnych oraz reklamowych tego typu aplikacje stają się nie tylko nośnikiem sprzedażowym i promocyjnym, ale dają też możliwość zbierania i analizowania danych naszych użytkowników. Forbes podaje, że dzięki PWA liczba wyświetlanych reklam wzrosła o 20%, zaangażowanie czytelników – o 100%. Dodatkowo o 43% podniosła się liczba sesji na użytkownika. To jeszcze nie wszystko – strona główna portalu ładuje się całkowicie w czasie 0,8 sekundy, co jest wynikiem często nieosiągalnym dla normalnych portali.

Dvorkin bardzo sobie chwali możliwość wysyłania powiadomień PUSH, które umożliwiają informowanie użytkowników o nowych artykułach w interesującej ich kategorii, czy też o specjalnych ofertach. Jeszcze lepiej możliwości PWA widać w e-commerce i usługach restauracyjnych oraz hotelarskich.

OLX podaje, że po wdrożeniu PWA o 250% wzrosła “klikalność” użytkowników w powiadomienia PUSH, wskaźnik CTR dla reklam podniósł się o 146%, a współczynnik odrzuceń spadł o 80%. Best Western River North Hotel zwiększyło przychody z rezerwacji dokonywanych na stronie o 300%, wszystko po stworzeniu i wdrożeniu Progressive Web Apps.

Wśród najczęściej wymienianych zalet aplikacji są:

  • prostota instalacji i łatwość obsługi – nie potrzebują one dużych przestrzeni na dysku, nie wymagają aktualizacji, są stworzone dla każdego urządzenia niezależnie od jego modelu, przekątnej ekranu itd. Nie wymagają od użytkownika wbijania adresu www, a zastosowane interfejsy są dla użytkownika czytelne i proste w obsłudze;
  • wysoka niezawodność – to, co cechuje PWA, to możliwość działania nawet wtedy, gdy urządzenie nie jest połączone do sieci. Wszystko dzięki Service Worker, czyli skryptowi, który pracuje przez cały czas w tle, niezależnie od samej witryny. Właśnie to rozwiązanie sprawia, że możemy wrócić do poprzednich stron nawet wtedy, gdy stracimy połączenie z Internetem;
  • niezależność – aby PWA zadziałała, nie ma też znaczenia rodzaj urządzenia, jego model, zasoby pamięci, czy też rodzaj przeglądarki internetowej. Aplikacja progresywna musi być tak przygotowana, by działała niezależnie od środowiska, w którym zostanie uruchomiona.
  • łatwe dotarcie do użytkownika i zwiększone konwersje – wspomniana wcześniej personalizacja treści oraz powiadomienia PUSH dają szansę na łatwe dotarcie do odbiorców. Mobify podaje, że powiadomienia PUSH wykorzystane w PWA cieszą się o 46% większą otwieralnością niż kampanie e-mail. Statystyki podane przez United eXtra Electronic pokazują, że o 4 razy wzrosło zaangażowanie odbiorców i o 100% wzrosła sprzedaż wśród użytkowników, którzy zaczęli otrzymywać powiadomienia PUSH z PWA.

Wróćmy jeszcze do branż, w których sprawdzą się rozwiązania Progressive Web Apps. Hotele, motele i restauracje mogą wykorzystać je do łatwiejszej prezentacji oferty, a także do powiadamiania o rezerwacjach, ofertach i promocjach. Dzięki nim łatwiej i szybciej zarezerwujemy stolik w ulubionej kawiarni, a także zrealizujemy kupon rabatowy.

via Giphy

Portale informacyjne, blogi i strony www z newsami mogą zaczerpnąć pomysły od wspomnianego Forbesa. PWA wydaje się być rozwiązaniem stworzonym dla e-commerce. Mnogość narzędzi związanych z personalizacją pozwala targetować reklamy, oferty, promocje, kupony rabatowe itp. Na koniec jeszcze kilka ciekawych statystyk.

  • Google podaje, że banery zaimplementowane w Progressive Web Apps konwertują od 5 do 6 razy częściej niż banery na stronach.
  • PWA Ubera ładuje się przy zasięgu 2G w mniej niż 3 sekundy i zajmuje mniej niż 50kb.
  • PWA Tindera zmniejszyła czas ładowania z 11,91 sekund do 4,69 sekund i – co najważniejsze – jest ona mniejsza niż natywna aplikacja na Androida.
  • Przeciętny czas ładowania strony opartej na PWA to 2,75 sekundy.
  • PWA zajmuje średnio 25x mniej miejsca na dysku niż dedykowana aplikacja.
  • Progressive Web Apps ładuje się do 15x szybciej niż zwykła strona www.

Jak widać, Progressive Web Apps mają ogromną przewagę nad aplikacjami czy też stronami. Pewnie za jakiś czas Google zadecyduje, że PWA to standard i witryny muszą korzystać z tego rozwiązania. Przecież tak samo było z certyfikatami SSL. Strony bez zainstalowanego ważnego certyfikatu są karane niższymi pozycjami w wyszukiwarce. Wszystko się zmienia, więc może czas na zmiany i w naszym biznesie? Warto przegonić konkurencję, która przecież niejednokrotnie działa na starych stronach, jakie często nie są nawet responsywne. Dajmy też klientom możliwość korzystania z naszej oferty w sposób wygodny, co przełoży się na sprzedaż.

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Pobierz moje darmowe publikacje

Zrozumieć Cyberbezpieczeństwo

Zrozumieć cyberbezpieczeństwo

Zaprezentowane w książce dane rysują krajobraz zagrożeń oraz pokazują, jak dramatycznie zmienił się on w ciągu ostatnich lat. Praktycznie każdy sektor publiczny i prywatny jest pod ciągłym atakiem hakerów, którzy za cel wybrali sobie kradzież danych, okupy lub zakłócanie działalności organizacji czy rządów.

MVP

Mini podręcznik przedsiębiorcy

E‑book, dzięki któremu zaoszczędzisz i dowiesz się jak zrealizować pomysł na biznes. Zarówno na początku swojej drogi, jak i wtedy gdy wdrażasz nowe rozwiązania w istniejącym przedsiębiorstwie. Metodologię opisaną w Mini Podręczniku Przedsiębiorcy możesz zastosować w różnych branżach i technologiach. Pokażę Ci jak to zrobić najefektywniej.

Zobacz także
Internet Of Behaviour
Read more

Internet of Behaviour (Internet Zachowań) – czym jest, dane, prognozy oraz korzyści dla biznesu i zagrożenia dla życia prywatnego

Pod koniec zeszłego roku firma Gartner wydała raport w którym prognozowała, które technologie będą przodować w nadchodzących latach. Jedną z nich jest Internet of Behaviour (IoB) czyli inaczej Internet Zachowań. Twórcy raportu twierdzą, że wykroczyliśmy już poza adaptację tej technologii i zaczęliśmy mierzyć się z jej konsekwencjami. Internet of Behaviour ma być definicją tego co oznacza być człowiekiem w cyfrowym świecie i z czym, jako społeczeństwo, będziemy musieli się zmierzyć w nadchodzących latach.