Nasze wspomnienia przechowują kluczowe elementy wyciągnięte z naszych doświadczeń. Następnie, kiedy sięgamy do nich pamięcią, ponownie tworzymy lub rekonstruujemy nasze doświadczenia, a nie odzyskujemy ich wierne kopie. Daniel L. Schacter w książce pt. „Siedem grzechów pamięci” pokazuje, że w procesie rekonstrukcji naszych wspomnień dodajemy im uczucia, przekonania, a nawet wiedzę, które uzyskaliśmy w przyszłości, po wydarzeniach, do których to sięgamy pamięcią i zniekształcamy tym samym nasze wspomnienia. Pokazuje to jak bardzo nasze umysły nie są idealne.

Dodatkowo, jak pokazują badania, zapominamy 95% tego co ktoś do nas mówi np. podczas wykładu, prezentacji w pracy czy zwykłej rozmowy. Jak wyglądają dane w przypadku innych czynności?

Okazuje się, że zapominamy:

  • 🧠 90% z przeczytanych informacji,
  • 🧠 80% z oglądanych lub wysłuchanych materiałów audiowizualnych,
  • 🧠 70% z oglądanej demonstracji problemu,
  • 🧠 50% z podjętej dyskusji na ten temat,
  • 🧠 25% gdy ćwiczymy swoją wiedzę,
  • 🧠 i tylko 10% gdy będziemy uczyć kogoś innego.

Można więc wnioskować, że każda rzecz, której chcemy się nauczyć i z niej czerpać w przyszłości powinna kończyć się nauczeniem (albo chociaż ćwiczeniem nauki) tego samego innych. To potwierdza tezę, że nie powinniśmy trzymać swoich doświadczeń i umiejętności dla siebie, ale jak najszybciej podzielić się nimi z innymi ludźmi.

To ważne z perspektywy planowania rozwoju nas samych, ale także gdy chcemy zadbać o wzrost kompetencji naszych zespołów. Najprostsze co możemy zrobić (jako firmy) to zapewnić specjalną przestrzeń do wymiany doświadczeń, dla wszystkich osób w organizacji, tak by każda z nich mogła dzielić się zdobytą wiedzą z innymi.

Subscribe
Powiadom o
guest

1 Komentarz
Inline Feedbacks
View all comments
Dominik
Dominik

Muszę spróbować zastosować tą technikę w swojej codziennej pracy. Ciekawe jakie przyniesie to efekty

Pobierz moje darmowe publikacje

Przywództwo w czasach AI Minipodręcznik dla liderów o zarządzaniu kryzysem w epoce maszyn generatywnych

Przywództwo w czasach AI

W tym poradniku znajduje się wiele cennych informacji, które mogą pomóc każdemu nowoczesnemu liderowi radzić sobie z kryzysem. Zawarłem w nim także uniwersalne porady opracowane na podstawie wyników badań dotyczących konfliktów toczonych przez ludzkość od czasów starożytnych do teraźniejszości.

Cyberbezpieczeństwo

Zrozumieć cyberbezpieczeństwo

Zaprezentowane w książce dane rysują krajobraz zagrożeń oraz pokazują, jak dramatycznie zmienił się on w ciągu ostatnich lat. Praktycznie każdy sektor publiczny i prywatny jest pod ciągłym atakiem hakerów, którzy za cel wybrali sobie kradzież danych, okupy lub zakłócanie działalności organizacji czy rządów.

Minipodręcznik przedsiębiorcy

Minipodręcznik przedsiębiorcy

E‑book, dzięki któremu dowiesz się jak zrealizować pomysł na biznes. Zarówno na początku swojej drogi, jak i wtedy gdy wdrażasz nowe rozwiązania w istniejącym przedsiębiorstwie. Metodologię opisaną w książce możesz zastosować w różnych branżach i technologiach. Pokażę Ci jak to zrobić najefektywniej.

Zobacz także
Przywództwo służebne
Read more

Przywództwo służebne. Jak bycie liderem oznacza służenie innym?

Kiedy mówimy, że bycie liderem jest darem służenia innym odwracamy tradycyjne postrzeganie przywództwa jako władzy lub dominacji. Zamiast tego jesteśmy w stanie podkreślić, że polega ono na trosce o innych, na ich wspieraniu i prowadzeniu w sposób, który pozwala im rozwijać się i osiągać cele.
Światowy dzień chorych na Hemofilię
Read more

Każdy z nas ma swoją Hemofilię

Myślę, że każdy z nas ma w życiu swoją własną „hemofilię” – przeszkodę, która wydaje się być nie do pokonania. Ale to, jak reagujemy na to wyzwanie, decyduje o tym, dokąd ostatecznie zmierzamy.