Szczery, surowy i konstruktywny feedback

W relacjach z innymi ludźmi, zwłaszcza z tymi, którzy są najbliżsi, często napotykamy sytuacje, gdy ich słowa wydają się krzywdzące. Szczerość, postrzegana jako niesprawiedliwa i surowa, może być trudna do przyjęcia, przez co jest automatycznie odrzucana. Jednak tylko osoby, które dobrze znają drugiego człowieka i którym zależy na jego dobru, potrafią przekazać trudne do usłyszenia, ale niezbędne dla jego rozwoju uwagi. Oczywiście, pod warunkiem, że robią to z zachowaniem empatii, szacunku, poszanowania i szczerości.

Chociaż słowa bliskich osób (także tych w miejscu pracy) mogą być trudne do przetrawienia, często kryją się za nimi głęboka troska i cel, aby zobaczyć, jak drugi człowiek osiąga sukces.

Szczerość i surowość jako wyrazy troski

Według badania przeprowadzonego przez Gallupa, jedynie 26% pracowników jest przekonanych, że otrzymywane informacje zwrotne przyczyniają się do ich lepszej pracy. Z doświadczenia mogę powiedzieć, że wynika to z faktu, iż w ankietach i rozmowach rozwojowych często brakuje “trudnych” treści, które byłyby pomocne w ich rozwoju.

Badania Harvard Business Review potwierdzają tę tezę. Informują one, że wprawdzie 72% pracowników uznaje liderów dostarczających krytyczne informacje zwrotne za ważnych dla ich rozwoju, tylko 5% z nich uważa, że ich przełożeni rzeczywiście dzielą się z nimi takimi opiniami.

Trudny feedback

Pracownicy, których menadżerowie nie potrafią udzielać informacji zwrotnych, wykazują spadek zaangażowania. Tymczasem przywódcy, dla których udzielanie konstruktywnego feedbacku nie jest problemem, tworzą zespoły, które znajdują się w 23% najlepszych pod względem zaangażowania.

Dodatkowo, badanie przeprowadzone przez McKinsey z udziałem 12 000 menedżerów pokazało, że “szczera i dogłębna informacja zwrotna” jest istotna dla rozwoju zawodowego.

Należy jednak pamiętać, że nawet surowy i konstruktywny feedback jest skuteczny tylko wtedy, gdy jest oparty na prawdziwej trosce i wsparciu. Potwierdzenie tej tezy znajdziemy w badaniu przeprowadzonym wśród trenerów, które wykazało, że ci, którzy w swoich zespołach łączyli wyzwania z autonomią, bliskimi relacjami i pozytywną atmosferą, osiągali lepsze wyniki niż ci, którzy stosowali zimne, militarystyczne podejście do współpracy. Badanie pokazuje, że surowość może być skuteczna tylko wtedy, gdy jest wyrazem troski, a nie karą za czyjeś zachowanie.

Informacja zwrotna – częstotliwość ma ogromne znaczenie

W kontekście zawodowym, regularne dostarczanie konstruktywnego feedbacku wzmacnia relacje między menedżerami a pracownikami, co bezpośrednio prowadzi do wyższego morale i poprawy satysfakcji z pracy. Liderzy, którzy otrzymują konstruktywny feedback dotyczący swoich mocnych stron, generują o 8,9% wyższą rentowność organizacji niż ci, którzy nie otrzymują żadnego.

Pracownicy, których przełożeni udzielili im konstruktywnej informacji zwrotnej w ciągu ostatniego tygodnia, byli czterokrotnie bardziej zaangażowani w swoją pracę.

Konstruktywny feedback

Dodatkowo, firmy, w których pracują, posiadają o 14,9% niższą rotację niż te, w których zespoły nie otrzymują informacji zwrotnych. Dodatkowo, osoby, które otrzymują codzienny feedback, są trzy razy bardziej zaangażowane w swoją pracę niż te, które otrzymują go raz w roku.

Warto także wspomnieć o ankiecie przeprowadzonej przez Zengera i Folkmana, z której wynika, że aż 92% pracowników uważa, że konstruktywna krytyka jest skuteczna w poprawie ich wydajności.

Dodatkowo, jak podaje serwis Zippia, 85% pracowników twierdzi, że informacje zwrotne w pracy zachęcają ich do większej proaktywności, a 73% twierdzi, że dzięki niej stają się lepszymi współpracownikami.

Konstruktywny feedback chroni przed błędami

W ankiecie przeprowadzonej przez firmę Zenger Folkman, specjalizującą się w szkoleniach przywódczych, 44% z ponad 7000 ankietowanych menedżerów przyznało, że doświadcza trudności z dzieleniem się uwagami z członkami swoich zespołów, a 21% nie robi tego wcale. W głównej mierze dlatego, że uznawali to za zbyt stresujące.

Nie da się ukryć, że ludzie, którzy są gotowi powiedzieć innej osobie trudne prawdy, robią to mierząc się z ryzykiem odrzucenia. To co jednak sprawia, że są w stanie wyjść ze swojej strefy komfortu, to wiara, że dzięki temu uchronią drugiego człowieka przed długoterminowymi błędami. Otwarcie się na taki konstruktywny, chociaż bolesny feedback, może być dla odbiorcy przyczynkiem do dalszego wzrostu i rozwoju.

To podejście ma także ogromne znaczenie w naszym codziennym, rodzinnym życiu.

Okazuje się, że dzieci wychowane w dyscyplinie i kulturze feedbacku doświadczają 50% redukcji problematycznych zachowań. Nastolatki z surowymi (szczerymi) rodzicami są o 30% mniej narażone na nadużywanie substancji psychoaktywnych, a 74% z nich posiada lepsze umiejętności podejmowania decyzji.

Udzielanie informacji zwrotnej

Także w kontekście biznesowym, konstruktywna informacja zwrotna odgrywa kluczową rolę nie tylko na poziomie indywidualnym i zespołowym, ale również wpływa na kształtowanie ogólnej kultury w organizacji. Promowanie ciągłego doskonalenia czyni informację zwrotną motorem napędowym rozwoju i może prowadzić do doskonałości operacyjnej. Organizacje, które stawiają na uczenie się i rozwój dzięki skutecznemu wykorzystaniu feedbacku, promują mentalność skoncentrowaną na ciągłym poszukiwaniu i implementacji lepszych rozwiązań. To z kolei przyczynia się do redukcji błędów w działaniu, gdyż pracownicy i liderzy uczą się na bieżąco poprawiać swoje metody pracy i unikać powtarzających się pomyłek. Jednak aby móc tego doświadczać, menadżerowie i inni członkowie zespołu, muszą otworzyć się na udzielanie i odbieranie krytycznego, ale konstruktywnego feedbacku.

Badanie przeprowadzone przez HBR wskazuje, że aż 57% pracowników preferuje otrzymywanie konstruktywnej informacji zwrotnej zamiast pochwał.

Z kolei w publikacji pt. “Busting Myths about Feedback“, wydanej przez Center for Creative Leadership, respondenci zaznaczyli, że chcieliby otrzymywać mniej pozytywnych informacji zwrotnych (65% wobec otrzymanych 77%) i więcej negatywnych (35% wobec otrzymanych 23%).

Kluczowym aspektem w kontekście udzielania informacji zwrotnej jest jej terminowość i dokładność. Konstruktywny feedback powinien być dostarczany jak najszybciej po zaobserwowaniu danej sytuacji. Dzięki temu punkty odniesienia będą dużo bardziej precyzyjne i aktualne. Warto także używać odpowiednich przykładów, unikać ogólników i przedstawić dokładne wyjaśnienie, jakie zmiany są od nas oczekiwane. Dzięki temu pomożemy uniknąć nieporozumień i pozwolimy drugiej osobie dokładnie zrozumieć nasze oczekiwania.

Więcej wskazówek o tym, jak pracować z informacją zwrotną, znajduje się w podcaście Maćka Pawłowskiego, który serdecznie polecam.

Zakończenie

Dobrze przeprowadzony feedback to potężne narzędzie rozwojowe. Może także znacząco wpłynąć na poprawę wydajności oraz efektywności naszej i innych członków zespołu. W przeciwieństwie do krytyki skupiającej się na błędach i negatywnych aspektach, informacja zwrotna oferuje możliwości poprawy i uczenia się.

Mimo, iż otrzymywany lub udzielany konstruktywny feedback może być trudny do zaakceptowania, warto pamiętać, że często kryje się za nim troska i pragnienie sukcesu drugiej osoby. Bycie otwartym na konstruktywną informację zwrotną od i dla osób, które naprawdę znamy, może prowadzić do wspólnego, znaczącego rozwoju osobistego i zawodowego. Kluczowe jest zrozumienie intencji towarzyszących słowom i docenienie troski, która motywuje te wypowiedzi. Tylko wtedy możemy w pełni wykorzystać potencjał tego rodzaju feedbacku.

Subscribe
Powiadom o
guest

13 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Marek
Marek

Świetnie zwracasz uwagę na znaczenie konstruktywnego feedbacku. Muszę się zastanowić nad przemyślenia mojego podejścia do “oceniania” pracy innych. Niestety jestem w tej części menadżerów, która nie chce dzielić się feedbackiem w obawie przed odrzuceniem przez innych. A możenie nadaję się do tej roboty. Wysłucham jeszcze polecany przez ciebie podcast.

Aneta005
Aneta005

Czytałam wiele artykułów na temat feedbacku. Głównie jak go wdrażać. Dziękuję, że ten pachnie świeżością i ogromem liczb i danych. Dużo się nauczyłam.

ZakochanaWTwoichTekstach
ZakochanaWTwoichTekstach

Kiedy pierwszy raz stanęłam przed zadaniem oceny pracownika, byłam przerażona. Nie rozumiałam w sumie dlaczego. Teraz jak piszesz o tej obawie odrzucenia, to dużo więcej rozumiem.

Komet
Komet

Przyznaję, że często unikałem trudnych rozmów, chyba, że byłem zmuszony, ale argumenty i dane z raportów przekonują mnie do zmiany podejścia.

NiePodam
NiePodam

Zgadzam się z tą efektywnością. W mojej karierze zawodowej, kiedy w końcu zaczęłam otwarcie rozmawiać o problemach mój zespół zaczął pracować zdecydowanie efektywniej.No i atmosfera w pracy się poprawiła.

Bart
Bart

Przypomniało mi się, jak zaczynałem pracę jako kierownik. Wtedy to właśnie opinie od innych menadżerów pomogły mi odnaleźć się w firmie i być lepszym szefem. Myślę, że bez ich szczerych ale bardzo trudnych dla mnie słów szybko bym stracił pracę i teraz byłbym gdzie indziej. przyznam się, że nigdy wcześniej nie myślałem o tym w taki sposób, jak teraz, po przeczytaniu tego artykułu.

DanoŻerca
DanoŻerca

Artykuł w niedzielny wieczór! I ile w nim jest danych. Idealnie na umysłową rozgrzewkę przed poniedziałkiem.

Pobierz moje darmowe e-booki

Przywództwo w czasach AI Minipodręcznik dla liderów o zarządzaniu kryzysem w epoce maszyn generatywnych

Przywództwo w czasach AI

W tym poradniku znajduje się wiele cennych informacji, które mogą pomóc każdemu nowoczesnemu liderowi radzić sobie z kryzysem. Zawarłem w nim także uniwersalne porady opracowane na podstawie wyników badań dotyczących konfliktów toczonych przez ludzkość od czasów starożytnych do teraźniejszości.

Cyberbezpieczeństwo

Zrozumieć cyberbezpieczeństwo

Zaprezentowane w książce dane rysują krajobraz zagrożeń oraz pokazują, jak dramatycznie zmienił się on w ciągu ostatnich lat. Praktycznie każdy sektor publiczny i prywatny jest pod ciągłym atakiem hakerów, którzy za cel wybrali sobie kradzież danych, okupy lub zakłócanie działalności organizacji czy rządów.

Minipodręcznik przedsiębiorcy

Minipodręcznik przedsiębiorcy

E‑book, dzięki któremu dowiesz się jak zrealizować pomysł na biznes. Zarówno na początku swojej drogi, jak i wtedy gdy wdrażasz nowe rozwiązania w istniejącym przedsiębiorstwie. Metodologię opisaną w książce możesz zastosować w różnych branżach i technologiach. Pokażę Ci jak to zrobić najefektywniej.

Zobacz także

7 sposobów na budowanie zaufania w zespole — przewodnik po strategiach i moich własnych doświadczeniach

Zaufanie jest niewidzialnym spoiwem, które łączy ludzi i pozwala im wspólnie osiągać więcej, niż mogliby indywidualnie. Jego budowanie to proces, który nie dzieje się z dnia na dzień. Jest to długotrwałe działanie, wymagające cierpliwości, konsekwencji i zaangażowania. Zaufanie to bardzo ważny, a jednak rzadko poruszany i niedoceniany aspekt współpracy zespołowej. Dlatego postanowiłem poświęcić mu należytą uwagę. Zanurkowałem w dziesiątki badań, raportów, wykładów oraz materiałów i zebrałem je w jedną całość. Nie znajdziesz lepiej skondensowanej dawki wiedzy poświęconej szerokorozumianemu zaufaniu w Twoim zespole.

Lekcje z katastrofy promu kosmicznego Columbia. Najnowsze dane (2024) na temat przywództwa i kultury organizacji w zestawieniu z tragicznymi wydarzeniami (2003).

Zebrałem najnowsze dane (2024) na temat przywództwa i kultury organizacji i zestawiłem je z tragicznymi wydarzeniami (2003) - dotyczącymi katastrofy promu kosmicznego Columbia. Zapragnąłem sprawdzić, jak dzisiejsi liderzy oraz nowoczesna kultura firm mają się do tego, z czym ponad 20 lat temu mierzyła się NASA. W miarę zagłębiania szczegółów tej tragedii i zestawieniu ich z najnowszymi danymi stanie się dla Ciebie jasne, że katastrofa Columbii to nie tylko opowieść o błędach technicznych, ale przede wszystkim o ludzkich decyzjach, komunikacji i kulturze organizacyjnej. To właśnie te elementy miały kluczowy wpływ na przebieg wydarzeń, a ich brak lub erozja mogą doprowadzić do podobnych sytuacji w każdej organizacji.

Framework do rozwiązywania złożonych problemów

Stworzyłem framework do rozwiązywania problemów. Następnie nakarmiłem nim sztuczną inteligencję by sprawdzić, czy da się z niego w prosty sposób korzystać. Wyniki analizy, a także opis całego narzędzia zawarłem w artykule. Opowiadam w nim także o tym, jak odnaleźć to, co jest naprawdę kluczowe do zażegnania kłopotów. Opisuję także jak poznać prawdziwą przyczynę problemu, zwłaszcza gdy jest ona dla nas niewidoczna.