Cyfrowa rewolucja i transformacja cyfrowa
Transformacja cyfrowa naszego społeczeństwa, która miała odbyć się już wiele lat temu, raczej nie była zapowiadaną rewolucją, a pełzającą powoli maszyną, której nie udał się dotrzeć do upragnionego celu. Brak specjalistów, pomysłów, procedur, pieniędzy i ciągłe odkładanie konieczności przeprowadzania zmian na inne, lepsze czasy był mechanizmem destrukcyjnym dla wielu mikro i małych przedsiębiorców.
Od pierwszego zaraportowanego przypadku wystąpienia COVID-19 do 2.1 miliona chorych ludzi na całym świecie minęło tylko 94 dni. 93% państw zanotowało przypadki jego wystąpienia przez co w szybkim tempie nastąpiła globalna izolacja społeczeństwa. Ta sprawiła, że wiele firm aby utrzymać swoje przedsiębiorstwa na powierzchni musiało w ekspresowym tempie przejść transformację i nauczyć się żyć w nowym, nieznanym dla nich środowisku. To samo dotyczyło instytucji państwowych i spółek skarbu państwa.
Mimo wszystko sytuacja, w której się znaleźliśmy nadal może posłużyć dla nas jako materiał zapalny do dalszych działań i do tego by wprowadzić nasze firmy do świata cyfrowego. Ludzie zmuszeni do utrzymywania dystansu społecznego i pracy z domu sprawiają, że technologia staje się ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Jak pokazują dane ZOOM – jedna z najpopularniejszych biznesowych aplikacji do prowadzenia wideo rozmów – odniosła wzrost z 10 milionów do 200 milionów uczestników spotkań telekonferencji (każdego dnia) w ciągu tylko 3 miesięcy. Jak widać nie jesteśmy w stanie pozostać w bliskim fizycznym kontakcie, ale nadal musimy mieć możliwość by komunikować się ze sobą zarówno prywatnie, jak i zawodowo.
Trendy i raporty cyfrowej rewolucji
Mary Meeker, która każdego roku przygotowuje zestawienie „Internet Trends Report” wskazuje, że otaczający nas świat nigdy nie będzie już taki sam. Szok społeczny, a także jego nieustające nawroty powodują nieodwracalne zmiany.
Wirusy i drobnoustroje już na zawsze zostaną uznane za okresowe czynniki katastroficzne, a tylko kreatywne myślenie, może pomóc nam uchronić się od katastrofy.
Szybkie zmiany napędzają wzrost w obu kierunkach:
- naukowcy/inżynierowie/eksperci dziedzinowi otrzymują więcej miejsc przy stołach;
- do łask wraca zrównoważone życie zawodowe; następuje przyspieszenie transformacji cyfrowej;
- rośnie liczba usług na żądanie; zmienia się rola rządu w stabilizacji/stymulowaniu gospodarki (i miejsc pracy), która jest możliwa tylko dzięki nowoczesnym technologiom;
- rok 2020 będzie rokiem zmian także dla opieki zdrowotnej;
Tempo transformacji cyfrowej
Przyspieszenie tempa transformacji cyfrowej
Przyspieszenie tempa transformacji cyfrowej- Lokalne restauracje dostarczają jedzenie bezpośrednio do samochodów lub domów,
- sklepy sprzedają swoje produkty online, a te spożywcze otwierają się na domowe dostawy,
- wielkie marki zwiększają wysiłki w sprzedaży online, podczas gdy te offline zanikają,
- instruktorzy prowadzą wirtualne i zajęcia,
- uczniowie przechodzą na wirtualne nauczanie,
- rodziny korzystają z cyfrowych rozrywek,
- w firmach rosną nakłady na rozwiązania IT oparte o rozwiązania w chmurze,
- medycyna przechodzi ogromne zmiany w kierunku telemedycyny,
- startupy zaś tworzą innowacyjne rozwiązania mające się przyczynić do walki z globalną epidemią.
Wyżej wymienione trendy jednoznacznie wskazują, że aby nasza firma mogła się dalej rozwijać należy postawić na rozwiązania takie jak:
- technologie chmurowe, które pozwalają pracować zespołom niemal z każdego miejsca,
- produkcję produktów pierwszej potrzeby (warto przypomnieć sobie czym jest hierarchia potrzeb, czyli tzw. piramida Maslowa),
- zwiększenie obecność w Internecie, mediach społecznościowych,
- e-commerce (Światowa Organizacja Handlu wspomina o 32% spadku obrotów handlowych na świecie) oraz łatwość znalezienia produktów poszukiwanych przez konsumentów,
- skuteczne sposoby dystrybucji produktów wśród konsumentów w czasie ograniczonego kontaktu (Click-and-Collect – patrz nasz polski Collectomate),
- inwestycje w produkty zwiększające efektywność cyfrową przedsiębiorstw, w tym przemysł 4.0 i integracje najważniejszych danych w ramach kluczowych procesów,
- kontynuowanie i dalsze rozwijanie pracy zdalnej przez pracowników;
Podsumowanie
Wydaje się, że gospodarka cyfrowa wyjdzie z obecnej sytuacji jeszcze silniejsza niż wcześniej. Jest to jedna z niewielu perspektyw, która daje nadzieję w obliczu wszystkich negatywnych wiadomości, które słyszeliśmy w najbliższym czasie.
Świat się nie kończy, tylko nasze życie i firmy będą po prostu inne.
Artykuł ukazał się 22 maja 2020 roku na łamach Magazynu Warszawskiego – Po Godzinach. Całość do pobrania tutaj.